Prevence nejsou jen zákazy, ale také rozvoj osobnosti
„Chybami se člověk učí“ je do jisté míry pravdivé rčení a princip, kterým se můžeme řídit. Někdy je však lepší určitým chybám vědomě předejít – zvláště v oblasti takzvaných rizikových jevů, jež negativně ovlivňují kvalitu života člověka i jeho okolí.
Škola má v tomto procesu důležitou roli.Prevence různých negativních jevů je součástí jejího kurikula. Navíc spolupracuje s externími organizacemi, které se věnují školní prevenci a pomáhají tak „zušlechťovat mladé štěpy a ratolesti“, jak by možná řekl Komenský. Žáci mají možnost se nejen přednáškovou, ale i zážitkovou formou seznámit s některými životními léčkami. Jsou pohledem odborným a pozitivním motivováni se jim vyhnout a vědomě je odmítnout. Získávají kompetence k tomu, aby mohli rizikové podněty a nabídky lépe a rychleji rozpoznat.Příkladem může být pohyb v kyberprostoru – prostředí, kde hrozí vydírání nebo dokonce predátorské chování. Jindy si žáci uvědomí, kdy by mohli svým jednáním porušit zákon, nebo se naučí rozpoznat symptomy psychických problémů a předejít jejich rozvoji.